Το αντικομφορμιστικό TikTok (1/2)

Το αντικομφορμιστικό TikTok (1/2)

Όσοι δεν έχετε πάρει γραμμή, καιρός είναι να ξυπνήσετε. Το facebook είναι το μέσο κοινωνικής δικτύωσης για τους φίλους, το twitter για τις ειδήσεις, το Instagram για πωλήσεις. Και το TikTok για να γίνεις celebrity μέσα σε μια νύχτα.

Τον τελευταίο καιρό αναλωθήκαμε πολύ στον «πόλεμο» ΗΠΑ – Κίνας που θύμα του ήταν το TikTok αλλά ευτυχώς πάλι οι μεγάλες εταιρείες μάς έσωσαν, αγοράστηκε από πολυεθνική και δεν είναι πια κινεζικό και δεν κινδυνεύουν τα δεδομένα μας, ούτε το γόητρο του δυτικού κόσμου, που μόνο αυτός επιτρέπεται να έχει επιτυχίες, και κέρδισε και ο Ντόναλντ και όλα καλά. Ας μας επιτραπεί λοιπόν μέσα σε αυτήν την ευτυχία, η ελαφρότητα των ειδήσεων με τις οποίες θ’ ασχοληθούμε σήμερα.

Θα έχετε σίγουρα παρατηρήσει το πόσο «στημένο» είναι το Instagram. Πόσο beautiful people! Κι αν δεν το έχετε δει μέσα στο ίδιο το Instagram θα το έχετε δει γύρω σας, σε παραλίες, πλατείες και μπαρ όταν οι νεαρές υπάρξεις φωτογραφίζονται και μετά τρώνε μια ώρα να φτιάξουν τα φίλτρα (τόσες ώρες ένα photoshop θα το είχαν μάθει) για να δώσουν τον πιο καλύτερο εαυτό τους, να τους θαυμάσει το δίκτυο και να πάρουν καρδούλες. Αυτό είναι η αθώα εκδοχή γιατί υπάρχουν μάρκες, τις οποίες δεν θα τις δείτε να διαφημίζονται πουθενά (μα πουθενά λέμε) παρά μόνο να τις παρουσιάζουν ινφλουένσερς κάθε λογής στο Instagram. Και πιάνει. Ναι, πιάνει. Πιάνει λέμεεεεε. Πολύ.

Το TikTok είναι πολύ πιο αυθεντικό και γι’ αυτό έγινε τόσο δημοφιλές. Εκεί ο καθένας με την πιτζάμα του κάνει ό,τι του περάσει από το κεφάλι, η βλακεία του (ή η εξυπνάδα του κατά περίπτωση) γίνεται viral. Οι προσφιλείς μορφές βίντεο στο TikTok (challenges, μιμίδια, συγχρονισμός χειλιών) απαιτούν να τις αγαπήσει ο χρήστης. Δεν υπάρχουν διαφημίσεις, ούτε τεχνικές push. Το ότι μπορεί και κάποια μάρκα, ένα προϊόν να επωφεληθεί είναι εντελώς τυχαίο. Γιατί αυτό που έχει σημασία είναι το περιεχόμενο και όχι ο δημιουργός. Άρα δεν υπάρχουν ινφλουένσερ και άρα δεν μπορεί μια εταιρεία να τους πλησιάσει ή να τους δημιουργήσει. Το TikTok είναι το Βατερλό κάθε θεωρίας μάρκετινγκ από καταβολής κόσμου. Σκοτώνονται οι εταιρείες να βρουν το πώς λειτουργεί αλλά το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να είναι έτοιμες να επωφεληθούν εάν και εφόσον η τύχη τούς χτυπήσει την πόρτα.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τη μάρκα Le Creuset. Τι πουλάει; Κρατηθείτε: Γάστρες! Ε, ναι. Και μάλιστα είναι μια παλιά γαλλική εταιρεία που δημιουργήθηκε έναν αιώνα πριν αλλά το όνομά της ήταν γνωστό μόνο στις Γαλλίδες νοικοκυρές (άντε να την έβλεπες και στις λίστες γάμου). Ήταν όμως αρκετό να δείξει η νεαρή @yuting.shi ένα βίντεο με γάστρες όλων των μεγεθών, σχεδίων και χρωμάτων σε ένα συρτάρι κουζίνας για ν’ απογειωθεί εντελώς η μάρκα και να γίνει σύμβολο όχι μόνο του νεανικού μαγειρέματος αλλά και του γαλλικού αέρα στην κουζίνα.

https://www.tiktok.com/@yuting.shi/video/6879592729064639750

Η επιτυχία τους θα μπορούσε να συνδυαστεί και με τη διαδικτυακή τάση του cottagecore (την επιστροφή στις παραδοσιακές δεξιότητες και χειροτεχνίες όπως το μαγείρεμα, η ζαχαροπλαστική και η κεραμική, που σχετίζεται με παρόμοιες νοσταλγικές αισθητικές τάσεις όπως τα grandmacore, farmcore, goblincore και faeriecore, ψάξτε τα θα εκπλαγείτε). Το cottagecore φαντασιώνεται την απόδραση από τη δύσκολη αστική ζωή και την επιστροφή στην επαρχία, σε μια ζωή ήρεμη. Νταξ! Με μια γάστρα. Ναι, με μια γάστρα αφού το hashtag #LeCreuset ξεπέρασε τα 15 εκατ. θεάσεις στο TikTok και η εταιρεία όχι μόνο έγινε για πρώτη φορά τόσο δημοφιλής στους νέους πα-γκό-σμι-α αλλά φυσικά δεν προλαβαίνει και να τις πουλάει. Τις γάστρες!

Ουπς! Πολυλογώ και δεν πρόφτασα. Η συνέχεια την ερχόμενη εβδομάδα, σας έχω και καλύτερα.