Η συζήτηση που έλαβε χώρα την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου, είχε θέμα την τεχνητή νοημοσύνη και τον αντίκτυπό της στο μέλλον της εργασίας. Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος προσκάλεσε κορυφαίους Γάλλους και Έλληνες εμπειρογνώμονες της αγοράς εργασίας για να μοιραστούν τα αποτελέσματα των μελετών τους και τις σκέψεις τους πάνω στην ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης σε ολοένα και περισσότερους τομείς και να απαντήσουν στις ερωτήσεις μας.
Συμμετέχουν:
Ανδρέας Καρακώστας, Senior Manager, Accenture
Χρήστος Α. Ιωάννου, Διευθυντής, Τομέας Απασχόλησης και αγοράς εργασίας, ΣΕΒ
Hervé Monange, Γενικός γραμματέας του Συμβουλίου Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Γαλλία)
Μανώλης Πατηνιώτης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Dominique Turcq, πρόεδρος του Ινστιτούτου Boostzone (Γαλλία)
Η συζήτηση, που συντονίζεται από τη δημοσιογράφο Βάλια Καϊμάκη, ξεκινά με μια εναρκτήρια εισήγηση του Χρήστου Α. Ιωάννου, Διευθυντή του Τομέα Απασχόλησης και αγοράς εργασίας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Ελλάδος, που πρόσφατα σε συνέδριό του παρουσίασε την μελέτη Σύγχρονες Δεξιότητες για Διεθνώς Ανταγωνιστικές Επιχειρήσεις: 12 + 1 προκλήσεις για να μειώσουμε το χάσμα δεξιοτήτων στην Ελλάδα.
Στη συζήτηση στο Γαλλικό Ινστιτούτο, από γαλλικής πλευράς, ο Γενικός Γραμματέας του Συμβουλίου Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Hervé Monange, βασίζεται σε δεδομένα από δύο εκθέσεις που εκπόνησε το Συμβούλιο, η πρώτη σχετικά με τον αντίκτυπο της τεχνολογικής επανάστασης στην απασχόληση, όσον αφορά την δημιουργία και την καταστροφή των θέσεων εργασίας και τον μετασχηματισμό της απασχόλησης, και η δεύτερη σχετικά με τις μετατροπές του περιεχομένου της εργασίας και, κατά συνέπεια, τις δεξιότητες που απαιτούνται για την υλοποίησή τους.
Ο Dominique Turcq, πρόεδρος ενός ινστιτούτου έρευνας για την εξέλιξη του επαγγελματικού κόσμου και τις επιχειρηματικές στρατηγικές, του Ινστιτούτου Boostzone, αναλύει τη στρατηγική πρόκληση που επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη για το ανθρώπινο δυναμικό.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα τις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης από ελληνικής πλευράς, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος προσκάλεσε τον Χρήστο Α. Ιωάννου από το ΣΕΒ και τον Ανδρέα Καρακώστα, Senior Manager της Accenture Ελλάδος, εκπρόσωπο μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών παγκοσμίως.
Τέλος, για να απαντήσουμε στο ερώτημα: Τι είδους εκπαίδευση απαιτείται στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης; δίνεται ο λόγος στον Μανώλη Πατηνιώτη, Αναπληρωτή Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, του οποίου η έρευνα επικεντρώνεται μεταξύ άλλων στις ψηφιακές ανθρωπιστικές επιστήμες.
Αυτόνομα αυτοκίνητα, αεροπλάνα χωρίς πιλότους, συστήματα αναγνώρισης προσώπου στα αεροδρόμια, ιατρικές διαγνώσεις από ηλεκτρονικούς υπολογιστές, προσωπικοί βοηθοί, αλγοριθμικές χρηματιστηριακές συναλλαγές (με λογισμικά ικανά να πραγματοποιούν 2.000 πράξεις ανά δευτερόλεπτο). Κάνοντας ολοένα και πιο αισθητή την παρουσία της ανάμεσά μας, η τεχνητή νοημοσύνη δεν ανήκει πλέον στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Στις μέρες μας συναρπάζει, αλλά και προκαλεί ανησυχία.
Η τεχνητή νοημοσύνη, που βρίσκεται στο επίκεντρο της «τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης», άραγε θα εξαφανίσει ή θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας; Πολλές ανησυχητικές εκθέσεις, όπως εκείνη που δημοσιεύτηκε από το World Economic Forum, προβλέπουν την κατάργηση εκατομμυρίων θέσεων εργασίας. Αντιθέτως, άλλοι ειδικοί επιμένουν ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Τι να πιστέψουμε λοιπόν;
Παρόλο που μέχρι σήμερα μόνο ο τομέας της βιομηχανίας έχει επηρεαστεί από την αυτοματοποίηση, ο αντίκτυπος των προόδων της τεχνητής νοημοσύνης είναι πλέον εμφανής σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων. Δεδομένου ότι οι αλγόριθμοι, που είναι ικανοί να διαχειρίζονται γιγάντιες βάσεις δεδομένων, χρησιμοποιούνται ήδη ευρέως στον τομέα της ασφάλισης, των τραπεζών, του μάρκετινγκ, της ιατρικής ή ακόμη και της μετάφρασης, όλα τα επαγγέλματα που θα αφορούν τη σχέση ανθρώπου-μηχανής σίγουρα θα αναπτυχθούν.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη («Emerging Technologies’ Impact on Society & Work in 2030»), η εταιρία Dell Technologies και το Institute for the Future εκτιμούν ότι το 85% των επαγγελμάτων που θα ασκούμε το 2030 δεν υπάρχουν ακόμη.
Πρόκειται επομένως για μια τεράστια πρόκληση, την οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε για να κατευθύνουμε και να εκπαιδεύσουμε τους νέους που θα εισέλθουν στην αγορά εργασίας.