Epic Games vs Apple

Epic Games vs Apple

Καθώς ο κάθε δημιουργός οφείλει να πληρώνει 30% προμήθεια στις πλατφόρμες Apple και Google για τις πληρωμές που γίνονται μέσα από αυτές, η εταιρεία Epic Games, η οποία όπως θα θυμάστε έχει ως ναυαρχίδα το παιχνίδι
Fortnite , αποφάσισε να στήσει ένα δικό της εναλλακτικό σύστημα πληρωμών. Επίσης θυμίζω ότι το Fortnite, ένα από τα διασημότερα παιχνίδια παγκοσμίως, οφείλει την επιτυχία του κατά μεγάλο μέρος στο γεγονός ότι το κατεβάζεις δωρεάν. Από κει και πέρα μπορείς αν θες να αγοράσεις διάφορα καλούδια ανταλλάσσοντας πραγματικά χρήματα με το νόμισμα του παιχνιδιού, τα V-bucks. Με 10 ευρώ παίρνεις κάτι λίγο παραπάνω από 1.000 V-bucks.

Το θέμα μας είναι ότι η Epic Games παρέκαμψε τις δύο πλατφόρμες. Και αυτές με τη σειρά τους για να κόψουν τον βήχα σε κάτι τέτοιους και να μην αρχίσουν όλοι να φεύγουν, την έδιωξαν εντελώς στις 13 Αυγούστου. Σε αντίποινα η Epic Games, ως studio, έφτιαξε ένα ωραίο βιντεάκι κοροϊδεύοντας την Apple (με σύνθημα: Πάρτε το μέρος μας στη μάχη για να μην γίνει το 2020 1984) και μετά τις πήγε και τις δύο στα δικαστήρια για μονοπωλιακές πρακτικές καταθέτοντας μια δικογραφία 65 σελίδων.

Για να την τιμωρήσει ακόμα περισσότερο, στις 28 Αυγούστου η Apple έκοψε την πρόσβαση στους τεχνικούς της Epic. Τι σημαίνει αυτό; Ότι δεν μπορούν να αναβαθμίσουν το παιχνίδι στο iOs.

Πάμε λίγο πίσω τώρα για να δούμε πραγματικά ποιο είναι το διακύβευμα της διαμάχης. Αν θέλατε ν’ αγοράσετε ένα παιχνίδι το 1995 θα έπρεπε να πάτε σε ένα μαγαζί και να πάρετε ένα πακέτο που μέσα θα είχε δισκέτες (ναι ναι δισκέτες, από κει και μετά άρχισαν να βγαίνουν σε cd και dvd. Άμα το πείτε αυτό στα παιδιά σας θα πάθουν εγκεφαλικό. Χώρια που έτσι κι αλλιώς δεν ξέρουν τι είναι οι δισκέτες). Από τον παραγωγό του παιχνιδιού μέχρι τον τελικό καταναλωτή το 50% της τιμής πήγαινε στο λιανεμπόριο όπως άλλωστε και στα περισσότερα είδη συν τα έξοδα διανομής, του πακέτου κ.λπ. Ο οραματιστής Στιβ Τζομπς με το Apple Store όλα αυτά τα άλλαξε. Σήμερα αν θες ένα παιχνίδι για τον υπολογιστή πας στο Steam (ή στην Uplay ή σε κάτι άλλες μικρότερες πλατφόρμες), το πληρώνεις και το κατεβάζεις. Αν θέλεις ένα παιχνίδι για την κονσόλα σου πας στο αντίστοιχο online κατάστημα της Sony, της Microsoft ή της Nintendo. Αν θέλεις όμως κάτι για το κινητό σου ή το tablet τότε οι μόνες σου επιλογές είναι το Apple Store ή το Google Play (προσπάθησε και η Microsoft να μπει στο παιχνίδι αλλά δεν τα κατάφερε) που συγκέντρωσαν στα χέρια τους όλη τη “λιανική” των παιχνιδιών (και εν γένει των εφαρμογών) για κινητές συσκευές.

Ταυτόχρονα, η προμήθεια της λιανικής έπεσε στο 30% και φυσικά δεν υπάρχουν χρεώσεις πακέτου. Έτσι λοιπόν οι δημιουργοί είχαν περισσότερα χρήματα για να αναπτύξουν όλο και καλύτερα παιχνίδια. Όμως οι δύο πλατφόρμες απέκτησαν τεράστια δύναμη, την οποία σήμερα στην ουσία αμφισβητεί η Epic Games.

Και δεν είναι λίγο πράγμα γιατί η Apple το 2019 κέρδισε από τις πωλήσεις στο Apple store 50 δισεκατομμύρια δολάρια. Και ναι το 30% της προμήθειάς της είναι πολύ γιατί το μόνο που έχει να κάνει είναι να συντηρεί τους server. Ενώ το 50% του λιανεμπορίου είναι για ενοίκιο, μισθούς, τέλη, μισθοδοτικές εισφορές στην ασφάλιση – τι συγκρίνουμε τώρα; Ακόμα χειρότερα η τάση της αγοράς πηγαίνει προς το να πληρώνει ο καταναλωτής μια χαμηλή ετήσια συνδρομή για τη χρήση των εφαρμογών αντί για να δίνει ένα μεγαλύτερο αντίτιμο στην αρχή. Το οποίο τελικά έρχεται πολύ ακριβότερα για τον καταναλωτή ενώ πλουτίζει τους δημιουργούς αλλά κυρίως τους μεσάζοντες, τις πλατφόρμες.

Θα μπορούσα να συνεχίσω γιατί όσο σκάβεις βρίσκεις κι άλλα. Θα επανέλθουμε όμως σύντομα, γιατί ανάλογα με την πορεία της δίκης, που έχει οριστεί για τις 28 Σεπτεμβρίου, πολλά μπορεί ν’ αλλάξουν, προς το καλύτερο ή το χειρότερο… θα δείξει.