Μετά από μερικά χρόνια, στο παιχνίδι των συνειρμών (ξέρετε φεγγάρι-νύχτα, ζέστη-καλοριφέρ και άλλα τέτοια χαριτωμένα), όταν θα μας λένε κορωνοϊός θα απαντάμε Zoom. Γιατί πράγματι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνικοποίησής μας αυτή τη δύσκολη περίοδο πέρασε μέσα από αυτήν την πολύ εύχρηστη εφαρμογή κρατώντας μας σε επαφή με τους οικείους μας, τη δουλειά μας, τη διασκέδασή μας, ενίοτε και τη γυμναστική μας! Βέβαια όλοι ξέρουμε ότι το Zoom χτυπήθηκε από «βόμβες», από διάφορους κακοήθεις που έμπαιναν μέσα στις «συνεδρίες» και τα έκαναν μπάχαλο είτε με πορνογραφία είτε με άλλες «παρενοχλήσεις». Tο πρόβλημα λύθηκε με την εισαγωγή password και όλα καλά.
Tο Zoom, ως εταιρεία, ιδρύθηκε το 2011 από τον Έρικ Γουάν, ένα πρώην στέλεχος της Cisco, με στόχο να γίνει μια πλατφόρμα εύκολη στην εγκατάσταση και τη χρήση. Για παράδειγμα, ήταν η μόνη, για μεγάλο διάστημα, που προσέφερε τη δυνατότητα να βλέπεις στην οθόνη εικονίδια από όλους τους συμμετέχοντες ταυτόχρονα, δημιουργώντας μια πιο «ζεστή» ψηφιακή ατμόσφαιρα. Aν όμως για μας το Zoom είναι ευκολία, για άλλους σημαίνει δολάρια. Mόνο τον Mάρτιο, τα «κατεβάσματα» του Zoom αυξήθηκαν κατά 740% και μέχρι τον Απρίλιο είχε εκτιναχθεί από τα 10 εκατομμύρια καθημερινούς χρήστες (προ πανδημίας) στα… 300! H αξία του ξεπέρασε τα 47 δις ενώ τα χρήματα που έβγαλε προσωπικά ο Γουάν σε τρεις μήνες μέσα υπολογίζονται στα 4 δις. Πολύ παραπάνω απ’ ό,τι χρειάζεται για να κάνει τους γίγαντες του διαδικτύου να πρασινίσουν από ζήλια.
Φυσικά, κάποιες από τις εταιρείες όπως η Cisco, είχαν ήδη δικά τους συστήματα (WebEx για τη συγκεκριμένη, μια πλατφόρμα την οποία αγόρασε το 2007 για 3,2 δις) και τα διέθεσαν δωρεάν όλη αυτή την περίοδο. Tα συστήματα όμως αυτά ήταν επαγγελματικά, προϋπήρχαν και το πιο συχνό, δεν απευθύνονταν στο ευρύ κοινό. Όπως και το Skype (το αγόρασε η Microsoft το 2011 για 8,5 δις) που πλέον δουλεύει περισσότερο ως Skype για επιχειρήσεις. Δεν έχασαν βέβαια την ευκαιρία να τα διαφημίσουν και να τονίσουν πόσο ασφαλή είναι (σε αντίθεση με τις Zoom-βόμβες). Άλλες εταιρείες, όμως, κόντεψαν να πάθουν αποπληξία που έμειναν εκτός αγοράς.
H Facebook φυσικά ήταν μία από αυτές. Kαι λέγεται ότι ο Mαρκ Zάκερμπεργκ έδωσε οδηγίες στα στελέχη του να δημιουργήσουν τα δικά τους εργαλεία τηλεσυναντήσεων το γρηγορότερο δυνατό. Έτσι λοιπόν ήδη από τα τέλη Aπριλίου το Facebook έδωσε στους χρήστες ομαδική βίντεο συνομιλία για 50 άτομα στο Messenger, βιντεοκλήσεις για 8 άτομα στο WhatsApp καθώς και βιντεοκλήσεις στο Facebook Dating.
H Verizon (ένας αμερικανικός τηλεπικοινωνιακός γίγαντας που οι «παλιοί» σαν κι εμένα θα τη θυμούνται ως Bell Atlantic) αγόρασε το BlueJeans που είναι (τι άλλο;) μια υπηρεσία τηλεσυναντήσεων, στις 16 Aπριλίου. Kαι η Google όμως δεν πήγε πίσω. Μέσα στον Απρίλιο, το Meet αντικατέστησε τα παρωχημένα hangouts ως συνοδευτικό του Gmail. Εδώ να βάλουμε κι ένα ερωτηματικό γιατί αφού η υπηρεσία προϋπήρχε δεν κατάφερε μια τόσο μεγάλη εταιρεία όπως η Google να κάνει το Zoom μια χαψιά. Mάλλον δεν πήραν χαμπάρι αρκετά γρήγορα τι γινόταν. Εγώ πάντως στη θέση του Σούνταρ Πιτσάι θα ‘χα κόψει κεφάλια. Υπάρχει και μια ανεπιβεβαίωτη επισήμως ιστορία που κυκλοφορεί: όταν μαζεύτηκαν τα στελέχη της Google να συζητήσουν το θέμα, ο πιτσιρικάς γιος ενός από τους συμμετέχοντες, ρώτησε τον πατέρα του, αν χρησιμοποιεί Zoom για τη συνάντηση!
Γιατί η Google (όπως και το Facebook) είναι η δεύτερη φορά που την πατάει μετά το κινεζικό TikTok και την τεράστια επιτυχία του. Κανείς νεαρός δεν θέλει πια να γίνει γιουτιούμπερ, όλοι ονειρεύονται να γίνουν viral στο TikTok. Kαι, τέλος, για να μην ξεχάσουμε και τους gamers, η δική τους πλατφόρμα για βιντεοκλήσεις είναι το Houseparty (το οποίο αγόρασε πέρσι η Epic Games -διάβαζε Fortnite-) και που απέκτησε 50 εκατ. νέους χρήστες από την αρχή της πανδημίας.
Πηγή: Παράθυρο, ο Πολίτης